Marketinges szakkifejezésként ismert az impulzus vásárlás, mint fogalom. Innen plagizáltam el az szófordulatot: impulzus menedzsment.
IMPULZUS VÁSÁRLÁS: Amikor valaki nem tervezi és nem tudatosan választja ki a terméket, amit megvesz, hanem az üzletben őt érő ingerek, színek, fények vagy eladói munka hatására dönt valami megvásárlása mellett…. ez az impulzus vásárlás. Ilyenkor szerezzük be azokat a „nélkülözhetetlen” huszonnyolcadik tök ugyanolyan cipőnket, ami újabb vita forrása lesz otthon az urammal.
Amikor egy cégvezető a vállalkozásában nem egy előre tervezett stratégia mentén működik, sokkal több a feladata. Sokkal elfoglaltabb és sokkal lehengereltebb. Egy ködös novemberi reggelen arra ébred, hogy ennek véget kell vetni: itt az ideje megszervezni a céget.
Az a bökkenő, hogy ilyenkor már nincs rá ideje. A random módon jelentkező személyzeti problémák, a beszállítói kekeckedések, a marketinges balfácánkofása és a piac érthetetlensége már túl sok problémát jelent neki. Erre jön ez a mocsok kovid, ami még jobban felkavarja a trutyit.
Miért nem megy már ilyenkor a szervezés?
A dolog nyitja a szervezés (megalapozás) és a termelés közötti különbségben van.
A megalapozás (szervezés) borzasztó időigényes dolog. Például egy sebész orvos kiképzése gimnázium után kb. 10 év, ha nem kell évet ismételnie az egyetemen. Mire szakorvos lesz az egyetemi évek, a rezidens időszak, a szakorvosi vizsga…. hosszú idő. Mire gyakorlott sebész lesz, egy vakbél műtét fél óra.
A kecskeméti Mercedes gyárat sok évig tervezték, építették, válogatták ki a menedzsmentjét, személyzetét. Komplett infrastruktúrát építettek a német személyzetnek. Több évig tartott odatenni egy termelő gyárat. Ma pedig egy nap alatt sok CLA gurul le a gyártó sorról.
A termelés mindig gyors, rövidebb idő. Míg egy termelő „gépezet” megalapozása sokkal hosszabb.
Nekem is közel 10 évembe került, mire eljutottam olyan szintre, mint szervezetfejlesztő konzulens, hogy cégmérettől függetlenül, néhány hónap alatt teljesen ki tudom dolgozni a cég szervezetfejlesztésének minden részletét, anyagát. De ehhez nagyon sokat kellett tanulnom.
Szóval szerintem időben el kell kezdeni minden vállalkozás életében a szervezetfejlesztést, a megalapozást.
Oh mennyiszer hallottam már, hogy de jó lett volna akkor találkoznunk, amikor még csak indult a cég. Hát igen. Azonban a vállalkozó a kezdeti időben JPÉ (józan paraszti ész) módszerrel építgeti a cégét, és szervezi meg. És ez általában jól is sikerül, ha a cég komoly fejlődésnek indul. Tehát ez őt igazolja.
De itt a csapda!
Ő a saját szakmájához ért, valószínűleg profin, ha a cége szépen fejlődik. Azonban egy ponton túl már nem lesz ideje újra szervezni, újra gondolni, mert a személyzet, a beszállítók…
A MEGALAPOZÁS HOSSZÚ, MÍG A TERMELÉS RÖVID CIKLUS.
Ezért a megalapozással MINDIG muszáj foglalkozni, akár van kedvünk hozzá, akár nincs. Mert eljön az a pont, amikor már életbevágóan fontos, ilyenkor azonban már nincs rá idő.
A szerezésnek, megalapozásnak hosszú távon látszik az eredménye, míg a termelésnek ott azonnal. Vagy legalább is a megalapozási ciklushoz képes sokkal rövidebb idő alatt.
Ahogy az impulzus vásárlás sem hatékony, az impulzus menedzselés sem az. Sokkal több energiát, időt és pénzt emészt fel és fele olyan hatékony. De vannak divat őrültek, akik csak a mának élnek… Hát sok sikert. Nekem szent meggyőződésem, hogy most ezekben a kovidos időkben nekik van komolyabb problémájuk.
Ezért nem jó az impulzus menedzselés. Rövidtávon segít, hosszú távon rombol.
Ha kiváncsi vagy, mit lehetne kezdeni a te vállalkozásoddal, hogy szervezettebb és megalapozottabb legyen, írd le nekem röviden, milyen problémába futsz bele. Megnézem, mit lehet tenni. szilva@redandmiller.hu
Bőség!
Ha olvasnál valamit, itt nézz szét.