Pár hónapja volt egy posztom az egyik social media felületemen, ami felrobbant, több mint 124 ezren látták. Ugyanez volt a címe, mint ennek a cikknek. Sosem látott mennyiségű kommentet kaptam, ami engem is nagyon meglepett. Forró témába tenyereltem.

A LEGNEHEZEBB VEZETŐI FELADAT – CSAPATOT ÉPÍTENI

Saját bőrömön is megtapasztaltam, hogy a legnehezebb vezetői feladat – illetve lehet, hogy csak nekem – a csapat felépítése. Annyira sok elvárásunk van, és olyan kevesen felelnek meg ezeknek; sajnos ez egy nagyon is általános gondolkodásmód. Ha jobban belegondolok, ez pont olyan, amikor a bácsi a szembe sávban megy az autópályát, és a hírekben be mondják, hogy „Egy őrült a rossz oldalon megy az M7-en Székesfehérvárnál” Mire a bácsi „Egy? De ház ezer!!”

Ha mindenki hülye, és senki sem felel meg, akkor el kell gondolkodni, hogy talán nálam van a hiba.

Ami biztos, hogy valami nem stimmel. Alapvetően szeretem nagyon alaposan megérteni a dolgokat, megérteni az okokat, hogy aztán előre tudjam jelezni, hogy mikor mi fog történni. Persze jó lenne, ha lenne egy varázsgömböm, de alig párszáz éve ezért a mondatért megégettek volna. Szóval maradjunk inkább csak az empirikus adatgyűjtés módszerénél.

MIÉRT MEGY NEHEZEN A CSAPATÉPÍTÉS?

Spoiler – erről fog szólni a következő, már készülő könyvem is – de most itt közreadok néhány elemet. Előre szólók, ez az én tapasztalataim és megfigyeléseim alapján összeállított lista, és lehet vele vitatkozni. Nyilván nem ennyire fekete vagy fehér, és nagyon sok árnyalata van még. Az első pont, ahol elbukunk, az a munkatárs kiválasztás. Szerintem itt kezdődik a baj.

Íme az én listám:

  1. Túlzott elvárásaink vannak a csapattagokkal szemben, amit szinte lehetetlen teljesíteni, és mi magunk sem tudnánk. 5 nyelvvizsga, 3 éves agysebész gyakorlat súlytalan állapotban a MÍR űrállomáson és mindehhez aranykalászos gazda bizonyítvány is kell. Nyilván senki sem lesz elég jó.
  2. Semmilyen elvárásunk nincs, mi magunk sem tudjuk, hogy pontosan mit kell tudnia, és mit nem. A baj az, hogy menet közben jövünk rá mi magunk, hogy mit is szeretnénk az új munkatárstól, de ekkor már elégedetlenek vagyunk vele szemben.
  3. Menet közben változtatjuk meg, hogy mit is akarunk az új kollégától. Erről persze neki nem szólunk, csak érzékelhetően megy a neheztelés, mert magától nem jött rá, hogy mit akarunk tőle.
  4. Nincs idő alaposan betanítani, ezért elvárjuk, hogy eleve tudja, hogy mit kell csinálnia, vagy magától jöjjön rá. Elvárás, hogy „iparikémkedje el” házon belül a többi kollégától vagy tőlem, hogy mi a feladata. Ha ezt nem teszi, akkor elkönyveljük problémás vagy lusta kollégának.
  5. Azért veszünk fel egy új munkatársat, hogy ezzel tudást hozzunk be a cégbe, és majd az új kolléga rakjon rendet egy kaotikus területen. Ezzel az a baj, hogy a kaotikus területet így vagy úgy, de mi magunk teremtjük. Ez pont ugyanaz, amikor azért akarunk egy vállalatirányítási rendszert bevezetni, hogy az majd rendet vigyen a folyamatokba. Csak hogy egy szoftver ezt nem fogja megcsinálni. Először rendet kell tenni (kialakítani a folyamatokat) és amikor azok láthatóan logikusak, jók, akkor lehet arra ráhúzni egy olasz vállalatirányítási szoftvert.
  6. Szubjektív, külsőségek alapján ítélünk meg valakit: elég csinos, divatosan öltözködik, tiszta a cipője, stb. Valaki még azt is megnézte, hogy milyen táskával jött a felvételi interjúra. És mivel nem volt az ízlésének megfelelő a jelölt, ezért eleve elítélt egy szakmailag egyébként bajnok jelentkezőt.
  7. Azt várjuk el, hogy pontosan ugyanazzal a hozzáállással és lendülettel végezze a munkáját, mint mi magunk. Az ilyen emberek sajnos nem fognak jelentkezni egy állásra, mert már nekik is van egy cégük. Te már végigmentél egy csomó akadályon, egy csomót tanultál a saját károdból, és sok sok célt tűztél ki és értél el. Te cégvezető vagy. Az, aki hozzád jelentkezik teljesen más szempontok alapján éli az életét. Ha pont ugyanúgy gondolkodna, mint te, akkor valószínűleg ő vagy az üzlettársad lenne vagy a konkurenciád.
  8. Valaki ajánlja nekünk az új kollégát, és ezért mi magunk már nem nézzük meg, hogy valóban őt keressük-e. Ez vagy bejön, vagy nem. Te egy másik ember vagy, egy másik vezető, és nem biztos, hogy a te vezetési stílusod alatt is ugyanazt fogja nyújtani, mint a korábbi főnökénél. Mindig a saját tapasztalatod alapján is meg kell nézni, hogy mit tud az illető.
  9. … és gondolom neked is volna néhány pontod ehhez a felsoroláshoz.

VIZES LEPEDŐ HELYETT…

Eddig úgy néz ki ez a blog cikk, hogy a cégvezető az, aki mindent elront. Nyilván ő a forrás a cégben, ő a megmondó ember, tehát igen is tőle függ, hogy miért nem sikerült eddig jó csapatot összehozni. DE! És itt jön a feloldozás. A cégvezető az, aki megálmodta a céget, kitalálta, hogy mit miért és hogyan visz ki a piacra, és elég felelősséget is vállalt érte, hiszen a cég működik. Megküzdött számtalan démonnal és gonosszal, de még mindig talpon van. Nem csoda, ha simán beleesik a fenti hibákba.

A fenti felsorolás még mindig nem az alapvető okokat tárgyalja. Ezek sokkal inkább tünetek, indikátorok, amelyek mutatják, hogy gond van a csapatépítéssel. Az alapvető okok máshol keresendők.

A VEZETŐI ÉLET STÁCIÓI

Vezetőként lépcsőről lépcsőre

Amit tudni kell, hogy egy cég növekedésének állomásai vannak. Ez nyilvánvaló. Az viszont már nem annyira, hogy mindegyik állomást máshogy kell menedzselni. Ami jó és sikeres volt az egyik stációban az kifejezetten gát lesz a következőben. Na mármost ha egy vezető túl sokáig megreked az egyik szinten, akkor az ott alkalmazott menedzselési módszerek erősen beívódnak a működésében, gondolkodásába, ezért nehezen fogja elengedni őket. Ez fokozottan igaz, ha a vezető idő közben megöregedett. Hiszen megfigyelhető, hogy egy idősebb ember nehezebben változtatja meg a szokásait. Kevésbé rugalmasak.

A fejlődés és a vezetői élet stációi

  1. 1/1, tehát mindent, értsd mindent a cégvezető csinál. Klasszikus egykezezés. Valószínűleg jól ért a szakmához, a termékhez / szolgáltatáshoz, ezért kompetenciából simán eladja. Tehát nem kell komoly marketing és értékesítési tudás. Menni fog a portéka a kompetencia miatt. Ezen a ponton azt kell megtanulnia, hogyan tudja a nagy egész „katyvaszból” apró, értelmezhető részekre bontani a teljes folyamatot, amit aztán át lehet adni már egy alkalmazottnak. Tehát meg kell tanulnia folyamatokban, sorrendekben, és részfeladatokban, résztermékekben gondolkodni.
  2. Vannak már alkalmazottak, de nagy a fluktuáció. Ez az a pont, amikor már tudja a vezető, hogy kell egy csapat, de az egyes pontban leírt menedzsment tudással nem rendelkezik. Ezen a ponton – ha már tud szervezni – meg kell tanulnia végrehajtókból csapatot építeni.
  3. A vezető már csak vezet, és az emberei végzik el a tényleges munkát. Ez egy nagyon jó állapot, és nem olyan könnyű elérni, de nem lehetetlen. Itt már szervezni is tud, és az embereket is jól rá tudja tenni az adott feladatra. És mivel ez jól megy, meg kell tanulnia vezetőken nevelnie maga alá, hiszen a csapat terebélyesedik.
  4. Vannak vezetők, de még nem olyan jók, mint az ügyvezető, ezért időről időre át kell lépnie a vezetőit, és vissza kell mennie a közvetlen irányításba. Sajnos sok embert egyetlen vezető képtelen jól kezelni. Ezért a cég termelésében visszaesések lesznek. Ha szépen lassan már azt is érti, hogyan neveljen magának vezetőket, akkor el fog jönni a Kánaán.
  5. Végső fázis: A cég tulajdonosa nagyon jól tud szervezni, embereket közvetlenül menedzselni, és képes zseniális vezetőket nevelni maga alá. A vezetőit folyamatosan fejleszti, hogy ők is képesek legyenek újabb vezeti réteget maguk alá nevelni.

Ebből is látszik, hogy mindegyik szintnél mást kell csinálni teljes erőbedobással, és mindegyik tevékenységhez más más szakértelem és képesség kell.

Ha valaki képes ezeket a stációkat jól megélni, megtanulni, és hajlandó kisdiákként kezdeni mindegyik szintet, és ott PRO-vá válni, akkor belátható időn belül el fog jutni a Kánaánba.

Tehát tudd, hogy mindegyik szintnek megvan a maga know-how-ja, és hajlandónak kell lenned ezek megtanulni, és megfizetni a tanulópénzeket. Ja igen, közben pedig lesznek veszteségek. Jó emberek jönnek és mennek. De ha gyorsan tanulsz, akkor a legjobb embereket képes leszel megtartani.

Legyél Igazi Vezető!