Szokás: valami, amit nagyon gyakran teszünk; szokásos viselkedés.
Azt gondolom nem kell magyaráznom, hogy amit teszel, annak a következményeit kapod. Ez tiszta. Tehát ha olyan dolgokat tapasztalsz magad körül, ami nem tetszik, amivel elégedetlen vagy, illetve ami kifejezetten idegesít már régóta….. hát barátom, akkor itt az ideje megnézni, hogy egészen pontosan milyen szokásaid vannak, amelyek ezt az eredményt hozzák.
A lényeg az, hogy az életed minősége, a vállalkozásod eredményessége mind mind a szokásaid összességétől függ.
Persze lehet találni mindig külső okokat, amelyek kisebb nagyobb mértékben hatással vannak ránk. De az is egy szokás, hogy ezeket figyelmen kívül hagyod vagy hogy teljesen a hatása alá kerülsz.
A szokásokat azért alakítjuk ki, hogy valamit megkönnyítsünk, ami aztán állandósult tevékenységgé válik, és így automatikussá. Ez egy döntés, nem más.
Amikor egy vezető úgy dönt, hogy nincsenek jó emberek, akkor elkezdi a meglévőket rossznak tekinteni. Ezután jön az, amikor már mindent a vezető csinál meg, inkább, minthogy az emberei után állandóan javítgassa a rossz termékeket.
Van néhány olyan szokás, amelyet az elmúlt 25 évben megfigyeltem a vezetők működésében:
- Nem toboroz folyamatosan, csak akkor, amikor már nagyon muszáj. Ez a szokás oda vezet, hogy sokkal tovább ragaszkodik rossz, a csapatot romboló vagy egyszerűen nem termelő embereket. Ez kimutathatóan csökkenti a cég profitját.
- Nem határozza meg egyértelműen az egyes munkaköröket. Sok az átfedés a posztok között, nem világos, hogy ki mit csinál. Ennek az a következménye, hogy amolyan grundfoci szerű a működés: mindenki csinál mindent, és emiatt sokszor senki nem csinál semmit. Ez megint csak a profitnak árt. Nem kell magyarázzam, hogyan.
- A vezető ő maga végzi el a legfontosabb feladatokat, és vezetőként ő az értékesítő, a fő tervező mérnök, a kintlévőség kezelő, a beszerző, a projekt menedzser. Mindezt annak ellenére, hogy vannak emberei. Ilyenkor a vezető azt gondolja, hogy ő a vezető. De valójában ilyenkor nincs a csapatnak vezetője, csak egy agyonhajszolt értékesítője, projekt menedzsere vagy tervező mérnöke.
- A vezető kiábrándult a delegálásból, mivel sokszor próbálta, és sosem vagy csak ritkán kapott vissze elfogadható terméket. Ezért megtanulta, hogy csak az van jól elvégezve, amit ő maga csinál meg. Ez az egyik legsúlyosabb hiba, amit a vezető elkövethet. Ennek következménye: a vezető folyton túlterhelt, elhavazott, kimerült. Csalódott az embereiben, majd úgy általában az emberekben. Ez meg fogja akasztani a növekedést, és súlyos pénzeket emészt fel a cég profitjából. Egy nagyon érdekes, és nem annyira nyilvánvaló következmény továbbá, hogy az emberek a vezető körül elkezdenek ellustulni, és olyan, mintha el is hülyülnének. Valljuk be, mindneki szereti a kényelmet: minek beleszakadni a munkába, minket gondolkodni, és minek felelősséget vállalni, ha ott a vezető, aki úgy is mindent megcsinál. Ilyenkor persze a vezető kezd megőrülni, és nem érti, hogy miért van hülyékkel körbe véve. Hát…. azért, mert a vezető ő maga hozza létre ezeket.
- A kiadott utasításokat nem követi nyomon. Kiadja ugyan a feladatokat, a pontos, határidőre történő teljesítést már nem kéri számon. Ennek az a következménye, hogy az emberei megtanulják, hogy nem kell komolyan venni a főnök utasításait. Ez megint csak az őrületbe fogja kergetni a vezetőt.
- Nem határozza meg a konkrét elérendő célokat, a konkrét termelési mennyiségeket a következő évre, hónapra, hétre. Sok vezető azt gondolja, hogy az a legjobb, ha az év elején kihirdeti az éves célokat, és valami csodálatos varázslat hatására azt mindenki folyamatosan észben fogja tartania és minden áldott nap azon fog dolgozni, hogy azokat megvalósítsa. Hát nem. Erre még maga a vezető sem képes. De kell-e folyamatosan ott lebegtetni a célokat a csapat előtt? A válasz tömör: IGEN. A legjobb edzők, akik sok sok győzelemhez juttatta a legjobb csapatokat – folyamatosan, nemcsak évente egyszer, de naponta többször előrángatja – főleg a legnehezebb időkben – hogy mi is a cél. Ez ad ugyanis energiát az embereknek, hogy keresztülmenjenek a nehézségeket.
- A vezető nem az embereivel foglalkozik – hanem a sales-es, tervezői, pénzügyi feladatokkal. Ennek sokszor az az oka, hogy nem is sejti a vezető, hogy mik a vezetők valódi feladatai. Nem az értékesítés, nem a tervezés. Nem, nem.
A valódi vezetői feladatok ezek
- Emberek találása a csapatba
- Betanítás, begyakoroltatás
- Célkitűzések meghatározása
- Célkitűzések folyamatos kommunikálása
- Az emberek motiválása
- A kiadott utasítások számonkérése
- Az egyes területek közötti koordinálás
- Számonkérés – számonkérés – számonkérés.
- Statisztikák elemzése, kiértékelése, és a jövőre vonatkozó következtetések meghozása.
Senkit nem akartam megbántani ezzel a blog cikkel. Inkább csak egy baráti emlékeztetőt szerettem volna adni, hogy mindenki képes legyen átnézni, hogy min kell saját magának javítania.
A szokásokat úgy lehet a legjobban megváltoztatni, hogy
- Egyesével kezded el a kezelést, nem egyszerre mindennel. Egyszerre csak egy dologgal foglalkozz.
- A rossz szokásokat alakítsd át úgy, hogy fájdalmas vagy ciki legyen,
- A jó szokások végzését könnyítsd meg. Alakítsd úgy, hogy kívánatos és dicsőség legyen a jó szokás.
- Amikor egy jó szokást állandósult, jutalmazd meg magad.
- Ha egy rossz szokást már sikerült letudnod, jutalmazd meg magad.
- Ha egy jó szokást elhibázol ügyelj arra, hogy ne forduljon elő mégegyszer. Azonnal javítsd ki ha egyszer kicsúszott. Soha nem hibázz egymás után kétszer.
- És ami a legfontosabb: vedd fel azt az identitást, ami a sikeres szokásokhoz tartozik. Tehát legyél barátságos vezető, ha ez a megfelelő identitás. Vagy legyél egy végtelenül következetes vezető, ha ez kell. Fogalmazd meg a megfelelő identitást, és döntsd el, hogy AZ VAGY. Jelen időben, most.
Nézd át a fenti felsorolást, és kezd el egyesével, apránként kijavítani minden egyes pontot, ami nem megfelelő.
Sok sikert, és kívánom, hogy legyél igazi vezető!

A vezetői eszközöket megtanulhatod a Vezetői Alapkövek programon. További infót itt találsz.