Azon kívül, hogy hatalmas zűrzavar övezi, semmi.
Sokan foglalkoznak marketinggel. Ma Dunát lett rekeszteni a marketingesekkel. Vannak jók és vannak, akik azt sem tudják, milyen bolygón vannak. De tényleg vannak professzionális tudással rendelkezők, de valljuk be, ők a kisebbség.
Ráadásul sokat hallom ügyfeleimtől, hogy marketingest keresnek, de nagyon sok a csalódás. Miért? Azt sem tudjuk eldönteni, hogy külsős vagy alkalmazott kell? Hogy fogjak hozzá? Milyen marketingest keressek?
MIÉRT NEM TALÁLSZ JÓ MARKETINGEST, AKI TÉNYLEG HOZZA AZ EREDMÉNYEKET?
Nem csodálom, hogy össze vagy zavarodva. Sokan nem értik, mi is ez, és a sok csalódott cégvezető, vállalkozó sem kelti jó hírét a marketinges szakmának. Én azt látom, hogy sokszor maguk a marketingesek sem értik pontosan mit is jelent az a fogalom, hogy marketing.
Ebben a cikkben összeszedtem azokat az okokat, amik miatt nehéz találni egy jó marketingest. Megjegyzem, az alábbi 4 pont az én szubjektív véleményem. Ez az én megfigyelésem, és az én tanulmányaim és megértésem alapján született lista. Nem akarom bántani sem a marketingeseket, sem a cégvezetőket, de mindkét oldanak van felelőssége ebben az ügyben.
AZ ELSŐ PROBLÉMA: MI A VIHART JELENT MAGA AZ A SZÓ, HOGY MARKETING?
Definíció: „Egy termék kigondolása, becsomagolása és a közönség kezébe való eljuttatása úgy, hogy elérjük a benne rejlő lehetőségek és megtérülés maximumát.” L. Ron Hubbard
A marketing minden olyan tevékenység, amely célja, hogy egy terméket vagy szolgáltatást (akár a gyártótól, akár egy értékesítőtől) eljuttass a fogyasztóig. Beletartozik tehát a termék vagy szolgáltatás megtervezésének folyamata, a potenciális kereslet megállapítása, a reklámtevékenység, és a termék vagy szolgáltatás eljuttatása a vásárlóhoz.
Ha jobban megvizsgáljuk a definíciót, akkor látszik, hogy a marketing egy sokkal összetettebb fogalom, mint pusztán a reklámozás. Egy vállalkozás vezetője anélkül, hogy tudná, de marketinggel kezdi az egész működését, amikor kitalál egy terméket vagy szolgáltatást.
Valahogy így szokott történni:
Józsi dolgozik valahol, és észrevesz a piaci igényt. Ezt jelzi a főnökének, aki rá se hederít. Józsi a termékötlete megszállottjává válik, és kilép a cégtől, hogy elkezdje a saját vállalkozását. Megvan a termékötlet. Tehát a marketing legelső akcióját megcsinálta.
Hogy véletlenül vette észre a piaci igényt, vagy felmérések által, az teljesen mindegy. Volt egy piaci igény, amire válaszolt egy termékkel. Ez mindig a cégvezetés felső rétegéhez tartozik, a stratégia alkotói szinthez.
Eddig kevés olyan marketingessel találkoztam, aki maga tudta volna, hogy a marketing az nem csak a hirdetés egy típusa vagy egy konkrét technika, hanem van egy felső, stratégiai szintje is. Pedig ez a lényeg. Mert innen indul el az egész.
Kedves cégvezető barátom, kérlek, kezdj el úgy gondolni magadra, mint a céged legfontosabb marketingesére. Hogy eddig ettől próbáltad magad távol tartani? Nem baj, itt az ideje közel barátságot kötni a marketinggel.
Aztán ott van a termék becsomagolása. Ez is két szinten történik a cégben. Van egy olyan, hogy céges arculat. Ez szintén felső vezetői szinten van, és a tulajdonoshoz szorosan kötődő terület. A termék becsomagolása nem csak konkrét ragasztószalag mintáját jelenti, hanem az egész körítést, amivel a terméket kínáljuk. Ezt a „termék becsomagolás” dolgot lehet nyugodtan akár elvontan is értelmezni.
A definíció szerint a következő lépés, a közönség kezébe való eljuttatás már lejjebb van a felső vezetői rétegnél. Most kezdünk el belépni abba a szférába, ami már kiszervezhető. De csak akkor, ha az első rész (termék kigondolása, becsomagolása) teljesen rendben van.
Az utolsó összetevő – a megtérülés és lehetőségek maximuma – megint a felső vezetői réteghez tartozik: ezek a számok, a mutatók. A menedzsment dolga folyamatosan figyelni, hogy az adott termék hogy teljesít a piacon, és mennyit lehet belőle profitálni. Ez is marketing, és ezt a részt nehezen tudom elképzelni, hogy kiszervezhető.
Ebből is látszik, hogy nem lehet kiszervezni az egészet, CSAK RÉSZEKET. Neked, mint a cég tulajdonosának, muszáj a marketinggel foglalkoznod, mivel a céged alapvető tevékenységéről van szó:
Termék fejlesztés, piac kijelölése, növekedési stratégia meghatározása és ezek után a
A MÁSODIK PROBLÉMA: A MARKETING EGYRE ÖSSZETETTEBB
Egyre több know-how létezik a marketinggel kapcsolatban, és amikor azt hiszed, hogy már érted, na pont akkor változik valami. Annyi az új eszköz, az új módszer és a sok sok rövidítés, hogy nem csoda, ha az egyszeri vezető totál összezavarodik.
Van egy kedvenc példám, ami azonnal szemléltei, hogy mi a baj a marketinggel.
100 éve a faluban volt egy orvos, aki a szülés levezetésétől kezdve egészen a halotti bizonyítvány kiállításáig mindent csinált. Közben fogat húzott, hályogot szedett le a szemről, törött csontot rakott sínbe, ficamot rakott helyre, stb. stb. Az orvos csinált mindent. Egy orvos volt a környéken, AZ orvos. Lehet, hogy volt egy füves asszony is valahol a közelben, ő volt a mai patikus megfelelője. Ők ketten megoldottad mindent úgy, ahogy tudtak. Ma már a fogorvosláson belül is több al-al-al-al-szakterület van: esztétikai fogászat, implantológia, fogszabályozás, gyermek fogászat, stb. Stb.
A marketing is pont ebbe a kategóriába kezdett el belecsúszni. Van a nagy vállalati marketing eleve, ami nem nagyon működik a KKV szektorban. Aztán azokon belül is millió egy aspektus, módszer, eszköz, csatorna, stb.
A baj az, hogy neked, mint cégvezető muszáj foglalkoznod a marketinggel, még ha nem is szakorvosi szinten.
Mivel a cégedben a marketinged jelentős részt a tulajdonosi kalapodból végzed, ezért nem kerülheted el.
HARMADIK PROBLÉMA: MÉG CÉGES STRATÉGIA SINCS, NEMHOGY MARKETING STRATÉGIA
A tulajdonos anno azt akarta, hogy neki legyen sok pénze. Aztán valahogy elkezdett növekedni a dolog, kicsit nem figyelt oda, azon kapta magát, hogy már vannak emberei, és már nem a saját személyes jövedelme, hanem a cég fenntartása lett a főcél. Mindez anélkül, hogy ő maga ezt tudatosan akarta volna.
Pláne ha esetleg – a pénzügyi tudás hiánya miatt – adósságokba csúszott, akkor már muszáj fenntartani a céget, és már régen nem az a cél, ami korábban volt. Már nem a játék öröméért, a kreálás és teremtés öröméért csinálja a céget, hanem már egyfajta csapdává vált.
Ezekben a cégekben sosem találok igazi stratégiát. A stratégia az, hogy valahogy keveredjünk ki a szorult helyzetből, és éljünk túl.
Aztán valaki azt mondja, hogy igen, neked marketing kell.
“Heuréka, megtaláltam!” kiált fel a cégvezető. Csak az a baj, hogy a marketinges ilyenkor arra gondol, ami az ő szakterülete: ha ő egy SEO-s, akkor esküszik rá, hogy az a megoldás. Ha ő egy PPC szakértő akkor az a megoldás, ha ő egy web fejlesztő, akkor nyilván az. Ha ő egy szövegíró, akkor a rendszeres blogolás lesz a kulcs.
És mindegyiknek van némi igazsága és mégsem.
Ha nincs céges stratégia, akkor nem lehet marketing stratégiát sem felállítani. Ha nincs marketing stratégia, akkor semmilyen külsős marketinges nem lesz jó és csak a pénzt viszi. És a végén ott lesz a konklúzió: a marketing szar, és nincs semmi értelme. Korábban sem marketingeztem, mégis túlélt a cégem. Tehát a hiba a piacban van, nem bennem.
Na ez a totálisan rossz gondolkodásmód, és SOHA nem fog eredményre vezetni.
NEGYEDIK PROBLÉMA: A CÉGVEZETŐ ÉS A MARKETINGES CÉLJA NEM UGYANAZ
A cégvezető mit akar? Több ügyfelet, több bevételt, több profitot.
A marketinges mit akar? Ő is több bevételt akar magának, és el akarja végezni a mechanikus – robot munkát, függetlenül attól, hogy milyen konkrét eredményt hoz.
Sokszor hallom és olvasom marketingesektől, hogy a marketinget nem lehet egyértelműen mérni, vagy egyértelmű eredményekhez kötni. Ezzel szemben a megbízó, a cégvezető több bevételt akar, a marketinges meg nem is érti a terméket, amit el kéne adnia. Addig, amíg a két fél nincs közös platformon, addig sosem lesz jó senki marketingesnek és egyik megbízó sem lesz jó fej.
Ahhoz, hogy mindkét fél maxi boldog legyen, az kell, hogy ugyanazt akarják. Ehhez pedig elég alaposan érteni illetve érezni kell, hogy mit is kell marketingelni.
A marketing tevékenység első néhány pontja ez:
1. Szerezz egy teljes listát arról, amit le lehet adni
2. Válassz ki belőle egy terméket
3. TUDJ MEG RÓLA MINDENT! (L. Ron Hubbard)
És ez szokott a legáltalánosabb hiba lenni a külsős, de sokszor még a belsős marketingesnél is: nem ismeri a terméket, nem próbálta, nem bújt bele, nem ette meg, nem lakott benne, nem szívta be a bőre alá. Szóval koránt sem tud róla mindent.
A „Mi kell a nőnek” című filmben a főszereplő egy marketinges nagymenőt alakít, és az egyik feladata pont az, hogy kipróbáljon női cuccokat. Persze hoz egy csomó helyzetkomikumot, de a lényeg ez: a jó marketinges tényleg ÉRTI, ÉRZI a terméket, amit el kell adnia. Ezt pedig sokan nem teszik meg itthon a marketinges szakmában.
MI A MEGOLDÁS?
- Legyen nagyon pontos és kristálytiszta célod a vállalkozásoddal!
- Ehhez legyen egy jó üzleti stratégiád!
- Legyél hajlandó foglalkozni a marketinggel.
- Képezd magad marketing témájában, mert mint cégvezető ez is a feladataid közé tartozik.
- Ezekre alapozva legyen egy jó marketing stratégiád
- Most már ki tudsz szervezni bizonyos marketinges funkciókat, amit nem neked kell elvégezned.
- Folyamatosan mérd a marketinged / céged minden mutatóját, hogy időben közbe tudj lépni, és hogy elérd a céljaidat.
Szóval, legyél igazi vezető!
Ha a Bőség Elérése tréningről szeretnél több információt, ITT NÉZZ SZÉT!
Ha céges stratégia megtervezéséről, akkor pedig IDE KATTINTS!
.