Van egy street food cég, amelyik a kis teherautójából komoly ügyfélkört épített ki. A kajájuk messze földön híres, isteni és egyfolytában ennéd. Érezni a panínin a tulajdonos szeretetét. Az ízek szemérmetlen orgiát rendeznek a szádban. Szóval jó a cucc. 

A cég bővülne, kéne egy új bungaló. Gondos keresés után megtalált egy hazai gyártót, aki elérhető áron, jónak tűnő minőségben tudna leszállítani egy új házikót. Megköttetik az üzlet. Úgy tűnik, mindkét fél örül a megállapodásnak. 

Megbeszélik, hogy a ház gyártása közben a gyártó rendszeresen küld képeket arról, hol tart a házgyártás. Ez többé kevésbé meg is történik. A végső határidő adott hó 25-e. Aznap nem jön semmi infó. A gyártó elérhetetlen. A házat 28-án kéne szállítaniuk a megadott címre. Telefonok, üzenetek, e-mailek. Mind hasztalan. Nincs válasz. Street fooderünk kezd igen igen aggódni. Majd a szállítási határidő napján egyszer csak bejelentkezik a gyártó. Fél óra és ott vagyunk a házzal. „Ugye van szervezve daru a ház leemeléséhez?” Hál’ Istennek volt. A megrendelő – élete első ilyen ház rendelését – nem pont így tervezte. De azért átvette a bungalót, és örült, hogy pár nap, és indulhat a paníni sütés.

Az átvétel során szemfülesen listát írt a hibákról, és aláíratta a gyártóval. Azóta eltelt egy hónap és a hibák csak nem akarnak megjavulni maguktól. 

Street fooderünk történetesen ügyfelünk. Jó alaposan kibeszéltük, hogy mikor mit hogyan kellett volna másként csinálni. Persze utólag mindig mindenki sokkal okosabb. Mi is. De azért volt egy pont, amin nehezen mentünk át. 

Hogy van az, hogy ha megrendelsz valamit, értsd úgy, te vagy a VEVŐ, akkor extra figyelmet és kontrollt kell kifejtened a szállítóra?

“De hiszen én borzasztóan szégyellném magam, ha a kajám, amit eladok bármiben is csak egy kicsit rosszabb lenne, mint az elvárt minőség.”

„Ezt én mind értem. Igen, neked komoly ügyfélköröd van, akik ráadásul visszatérő vendégek. Neked az a fontos, hogy lásd a vendégeid arcán az elégedettséget és az örömöt, hogy eheti a mennyi mannát nálad. Te nem pénzt akarsz kapni, hanem igazi nagybetűs terméket akarsz adni! És ez egy óriási különbség” mondtam. 

ADNI VAGY KAPNI

A kérdés az, hogy melyik flow az erősebb a gondolkodásodban?

Adni akarsz, vagyis a kifelé menő áramlás dominálja a cselekedeteidet, vagy kapni akarsz? Az, hogy valaki meg akar gazdagodni a vállalkozásából – kapni akarja a pénz – még nem bűn. Valljuk be, mindannyian azért kezdtünk vállalkozni, hogy sok pénzünk legyen. De ez csak a következménye kéne, hogy legyen annak, hogy előtte olyat adtál, olyat szolgáltattál, amire nagyon büszke vagy. 

Az a piaci környezet, amit látunk magunk körül, nagymértékben attól függ, hogy milyen szemlélettel nézzük: kapni akarunk vagy adni. Nyilván erősen befolyásol minket az infláció, az ellátási lánc szakadozás és a létbizonytalanság. Ezek mind létező, és fenyegető tényezők. DE! 

“Az, hogy mit látsz, jórészt attól függ, hogy mit keresel.” 

Ha a rossz dolgok a reálisak számodra, akkor azok mindig az arcodba fognak ugrani. Ha a jó dolgokat keresed, akkor azok.  

A házikó gyártó tele volt keserűséggel, borzasztó kritikusan kommentelt mindent maga körül. Egy kedves szava nem volt senkihez. Még a megrendelővel is paraszt módon kommunikált. 

Kicsit aggódtam, hogyan lesz így újra beindítva a működés, mikor jöhetnek ismét a vendégek. Szerencsére ez megoldódott. De akkor is: hogyan lehet kiváló minőséget szolgáltatni, ha a beszállítók az elvárási szint alatt vannak?

Prémium végtermékhez prémium alapanyag kell, no meg hatalmas kompetencia

Az ügyfelem ajánlotta, hogy esetleg keressem meg, és segítsek a ház gyértónak megszervezni a cégét. Hááááát…. Nem akarom. Az ilyen ember szerint a világ az oka annak, hogy neki rosszul megy. Én meg nem vagyok egy mindenható, hogy megváltoztassam neki ezt. Annak tudok segíteni, aki kéri a segítséget és aki maga akar változni. 

MI A TANULSÁG?

  1. Soha ne gondold, hogy mindenki ugyanúgy a tökéletes termékre törekszik, mint te.
  2. Nincs olyan, hogy túl sok kontroll
  3. Kommunikációval lehet minden hibát kezelni. Ha elvágja valaki a kommunikációt – abból lehet tudni, hogy hibázott, és nem meri felvállalni. 
  4. Egy megállapodás legyen nagyon részletes, legyen nagyon szájbarágós: ki mit akar, ki mit ad
  5. Azért, mert mások megelégszenek a “bódéval”, te azért továbbra is szolgáltass tökéletes terméket
  6. A beszállítói és alvállalkozói köröd nagyban befolyásolja a te termékedet / szolgáltatásodat. Tehát dolgozz mindig profikkal, hogy te is profi tudj lenni. 
  7. A legsikeserebbb strategia még mindig az, hogy jót adj, igazi élményt, és akkor a bevétel sem marad el.  

Legyél Igazi Vezető!

ui: Közben kiderült, hogy lassan ugyan, de elkezdődött a hibalista helyreállítása. A megrendelt kis házikó méltóvá válik a panínihez, aminek otthont ad.