Egy jó ember a cég miatt jön…
Amikor először próbáltam felépíteni egy csapatot, sokáig azt hittem, hogy a jó emberek megtalálása a nagy kihívás. Sokat tanultam a toborzásról, a kiválasztásról, hogy a legtutibb embereket tegyem be a csapatomba. Tudjuk, hogy a csapatépítés a legnehezebb vezetői munka. Csak akkor még azt hittem, hogy az „input” oldal a nehéz.
Aztán nagyon szíven ütött, amikor egy jó ember ment el. Személyes sértésnek vettem, és komolyan nehezteltem a távozóra. Háládatlan, áruló és hasonló jelzőkkel illettem magamban. Tényleg olyan volt, mint egy szakítás, amire nem számított az ember. Hatalmas csalódás.
Szerencsére könnyen tudtam újakat toborozni, valahogy ezzel nem volt gond. Az emberek szerettek volna velem dolgozni. De rá kellett jönnöm, hogy a megtartás már más kérdés.
Szívesen imponáltam magamnak azzal, hogy karizmatikus vezetőkén miattam jönnek a céghez, amitől hízott a májam. De ha ez igaz, akkor miért mennek el tőlem jó emberek azok után, hogy annyi időt energiát, képzést, mentorálást és törődést fektettem beléjük? A velem való szorosabb együttműködés után miért távoznak?
Nyilván ez egy összetett kérdés, és sok minden lehet az ok. Ebben a cikkben csak arról az esetről beszélek, amikor a vezető nézőpontjából egy valóban jó ember távozik, és a vezető számára érthetetlen okból. Arról az esetről, amikor a vezető úgy érzi, hogy tényleg elárulták.
Miért megy el egy jó ember?
Van egy régi mondás, sajnos nem tudom ki volt a szerzője de nagyon is igaz, hogy „egy jó ember a cég miatt jön és a vezető miatt megy el”.
Tehát a rideg, vérfagyasztó válasz egyszerű: a vezető miatt.
Ezen persze sokan fel fognak háborodni. De ettől még igaz. Nekem is le kellett nyelnem a békát: miattam.
Az már más kérdés, ha egy olyan ember távozik, akin már a vezető is gondolkodik, hogy elküldje, vagy adjon neki még egy esélyt. Ezekért az emberekért úgymond nem kár ha magától távozik.
Ha megfordult már a fejedben, hogy le kéne cserélni egy munkatársat, akkor az a munkatárs már elég sokszor nem teljesítette a feladatát, elég sokszor okozott baj és elég sokszor hagyta cserben a vezetőt vagy a csapatot.
Onnan tudom, hogy egy ember megérett a cserére, ha az ügyfelemmel már a harmadik vagy a negyedik konzultációs napon is ő a téma:
- hogyan lehetne Bélát kezelni,
- hogyan lehetne Bélát rávenni, hogy ne bomlassza a csapatot,
- hogyan lehetne Bélát egyenesbe állítani, stb.
Mivel a konzultációs napidíjam szabad szemmel is jól látható összeg, ha ezt beszorozzuk hárommal vagy néggyel, az már komoly summát tesz ki, amit Bélára költ a cégvezető. És nincs változás. Érdemes egy bajkeverőre ennyire pénzt költeni? Nem.
A jó emberekkel kell törődni, akikbe érdemes fektetni. Azokkal, akik jól végzik a munkájukat, akik képesek változtatni és fejlődni. Azokkal, akiknek még ha vannak is gondjaik, de próbálják jobban csinálni a dolgukat, és meghálálják a „befektetést”.
A jó emberekkel törődni kell, és nem csak az új gyártósorba kell komoly befektetést tenni, hanem a „gépezet” legfontosabb elemébe, az EMBERBE.
De az ilyen emberek miért mennek mégis el?
Ahogy fent már „szpojlereztem”: a vezető miatt. Hadd adjak egy laza felsorolást, csak néhányat a látható magyarázatok közül, ami miatt elmegy egy jó ember. Eltekintek az olyan triviális okok miatt, mint pl. a család elköltözik, vagy a kolléga teljessen más életpályára áll.
- Motiváció
- Túl hosszú kifutópálya
- Rossz minőségű kommunikáció
- Igazságtalanság
- Alulértékelés, a munkatárs sokkal többre lenne képes
- Túlértékelés, a munkatársnak túl sok az adott munkakör
- Vezetői nemtörődömség
- A vezető etikai sztandardjai alacsonyabbak, mint a munkatársé
- A vezető etikai sztandardjai magasabbak, mint a munkatársé
- Etikátlanság
- Megbecsülés hiánya
- Rossz, mérgező munkahelyi légkör
És, hogy ezek miért csak magyarázatok és miért nem a valódi okok? Ezek mindegyike a vezetőn múlik. Kivétel nélkül. Ezeket mind kezelhetné, vagy kezelnie kellett volna a vezetőnek, és akkor nem veszít el egy jó ember. Az emberek szeretik a stabilitást, és utálják elveszíteni az állásukat. És igenis hajlandóak sokáig egy munkahelyen dolgozni, ha a fenti hibákat nem követi el a vezető.
Erről szól a hamarosan megjelenő új könyvem, ahol mindegyik pontot alaposan körbejárom és megoldásokat is adok, hogy javítsuk ki ezeket a vezetői hibákat.
Addig is Legyél Igazi Vezető!
Szia Szilva
Már nagyon várom az új könyvedet.
Csaba
Kedves Csaba!
Hamarosan!!
Nagyon jó iras!! Köszi!!
Kedves Péter!
Köszönöm a visszajelzést!
Üdv.
Szilva